Pre-school Adventures - Reisverslag uit Rockville, Verenigde Staten van Laura Pasch - WaarBenJij.nu Pre-school Adventures - Reisverslag uit Rockville, Verenigde Staten van Laura Pasch - WaarBenJij.nu

Pre-school Adventures

Door: Laura van der Pasch

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Januari 2014 | Verenigde Staten, Rockville

Hey iedereen! Hele hele hele lange blogpost voor jullie. Ik wilde dit vorige week al doen maar er het schoot er elke keer een beetje bij in. Ik heb deze hele maand vrij gehad dus genoeg tijd om van alles te doen. Vandaar dat dit reisverslag zo lang is haha!

Ik zit ondertussen alweer bijna drie weken in Amerika en de tijd gaat ongelovelijk snel. Met nieuwjaar gaf mijn gastgezin een Dutch themed nieuwjaarsfeest. Ik heb echte Nederlandse pannenkoeken voor ze gebakken en oliebollen. Oliebollen kennen ze hier ook maar dan net anders, het heet funnelcake en dat wordt ook op de kermis verkocht. Verder hadden we nog allemaal Nederlandse hapjes zoals stroopwafels, pepernoten, wilhemina pepermunt, speculaas en boterhammen met hagelslag (volgensmij denken ze nogsteeds dat ik niet serieus meende dat wij Nederlanders dat eten ;)). Het was ontzettend gezellig en om 6 pm hier (12 uur s’nachts in Nederland) heb ik in het Nederlands voor ze afgeteld. Toen om 12 uur Amerikaanse tijd hebben we op TV de Ball drop gezien. Dat is een Amerikaanse Nieuwjaars traditie waarbij op Times Square een enorme glitter bal van een paal naar beneden wordt ‘gedropt’ en dat wordt dan uitgezonden op elke zender.

De volgende dag gingen we uiteten met een grote groep. Ze hebben hier een uitdrukking: going Dutch en dat betekent dat iedereen zijn eigen eten apart betaald. Maar dat doen ze hier echt nooit als je uiteten gaat me vrienden ofzo trakteert een persoon en volgende keer betaald dan iemand anders. Je krijgt ook standaart in elk restaurant een groot glas erbij water ook als je een ander drankje besteld en al je drinken wordt gratis ‘gerefilled’. De obers hier leven van fooi en je geeft standaard 10 tot 15% van je totaal bedrag aan fooi de kwaliteit van de servering maakt niet uit. Sommige restaurants zetten het zelfs op de bon erbij.
We zijn ook naar een Silver Diner geweest dat is een Classic American Restaurant die helemaal ingericht is alsof die uit de jaren 50 komt met jukeboxen enzo.

Ik heb de grote gele schoolbussen gezien die rijden hier echt elk moment van de dag waar dan ook rond. Je hebt ook schoolbus depots en dat zijn gigantische parkeerplaatsen speciaal voor schoolbussen.
Op 2 Januari begon storm Hercules (ze geven in America nu ook sneeuwstormen namen). Op 3 Januari hadden mijn hostbroertjes daarom sneeuwvrij! Ze kregen op de radio te horen welke scholen dicht zouden zijn echt grappig. De onofficiele regel is dat als de grond bedekt is met sneeuw de scholen dicht zijn. Ze hebben hier dus heel vaak sneeuwvrij. We hebben ice Hockey gespeeld en de driveway geshovelled. Hier in Amerika klagen mensen elkaar heel snel aan vandaar dat iedereen als het sneeuwt gelijk hun driveway schoon moet hebben want als iemand op jou stoep uitglijdt is het jou schuld. Volgensmij is dat in Nederland ook zo maar hier heb je ook echt een grote kans om aangeklaagt te worden als het gebeurd.

Reclames op TV hier zijn ook heel grappig. Ze maken reclamen om je aan te sporen bepaalde bedrijven aan te klagen. En bij reclames voor medicijnen bestaat letterlijk de helft van de reclame uit een vrolijke oprateling van alle bijwerkingen die je ervan kan krijgen. Want als de mensen niet gewaarschuwt zijn voor de bijwerkingen kunnen en zullen ze de bedrijven aanklagen :’D. http://www.youtube.com/watch?v=OTZvnAF7UsA
Je hebt hier trouwens ook heel veel reclame tussen de programma’s door. Een programma van 40 minuten heeft ongeveer 5 reclames maar ze zijn dus best leuk om te kijken omdat het wel ander soort reclame is (moeilijk uit te leggen).

Op 4 Januari gingen we naar Washington DC! We hebben een driving tour rondom de stad gedaan. Het is zo leuk om daar rond te lopen het is gewoon een grote filmset. We zijn naar het Smithsonian air&space museum geweest (daar speelt Night at the Museum 2 zich af) daar zijn we in een planetarium geweest. Het is een bioscoop met een dome als plafond en het beeldscherm strekt zich uit over het hele plafond. Ook heb ik een stukje maan aangeraakt haha. Daarna hebben we rondgelopen. Ik heb het FBI hoofdkantoor gezien, de plaats waar Abraham Lincoln in neergeschoten, the Chinese Gate in Chinatown DC en de vice president is over ons heen gevlogen in een helikopter. Je kunt aan het aantal helikopters zien of de president erin zit omdat hij altijd met 3 helikopters rondvliegt zodat ze bij een aanslag nooit weten welke helikopter ze moeten nemen.

Toen vanaf 5 Januari kregen we de Arctic winds over ons heen. Het is hier een aantal dagen ontzettend koud geweest -20 C. In sommige staten is het zelfs -45 C geweest. Blijkbaar is het al tientallen jaren niet zo koud gweest in the USA. Het weer hier is dus een stuk extremer. We hebben best hevige sneeuw gehad en de wind maar andere dagen schijnt de zon hier volop en is het net een warme Nederlandse lente dag.

Op 6 Januari ging ik met Peter en Luke mijn 7 en 5 jarige hostbroertjes mee naar scouting. Scouting hier is echt precies zoals wij het op TV zien. Iedereen draagt van die geweldige outfits met een sjerp met buttons erop die ze hebben verdiend. Mijn hostvader is de cub scout den leader. En bij elke bijeenkomst doen ze ‘the pledge of allegiance to the American flag’.
De dagen daarna werd ik ziek dus dat was nogal vervelend. Ik had strep throat (waarschijnlijk door het extreme weer). We zijn naar een CVS pharmacy minute clinic geweest. De zorgverzekering in Amerika is nogal een puinhoop en het grootste gedeelte van de dokters afspraak ging over de kosten die elk apart onderdeel en testje kostte. De dagen daarna waren allemaal dus wat minder maarja het is wel weer een nieuw ervaring erbij.

Ik ben met mijn gastgezin naar een Basketball competition in the Rockville High School geweest. Rockville VS Wootten. De kinderen spelen op een heel hoog niveau en de wedstrijd zag er heel professioneel uit. Tijdens de pauze deden de cheerleaders een cheer en in de hoofdpauze kregen we een voorstelling van the poms squad (poms is een combinatie van cheerleaden en dansen). Er was een speciale tribune voor de kinderen die naar Rockville High gaan en die kon je herkennen aan het feit dat ze de hele wedstrijd bleven staan als aanmoediging voor het team. De wedstrijd was ontzettend leuk om te zien. En Rockville had gewonnen met 55 tegen 52 door een three-pointer in de laatste 2,4 seconden. Op TV heb ik met mijn gastgezin een American Football competition gekeken.

Verder ben ik met mijn gastgezin naar de bioscoop geweest. Elke zondag doet de bioscoop hier old movie afternoon waarbij ze klassiekers showen. We zijn naar the princess bride geweest. Het was een hele grappige ervaring de mensen klapten voor de film begon en ook toen hij eindigte en zelfs soms tussendoor als er iets goed gebeurde in het plot. Iedereen lacht ook valuit hardop om elke kleine grap of ze nou grappig zijn of niet.
Wat ook leuk is, is dat de buurt waarin ik nu woon: manor lake naast een groot bos staat. Er lopen hier dus doodgewoon herten en vossen door de buurt over straat. Het klinkt misschien raar maar de eekhoorns hier zijn ook hartstikke leuk. Ze zijn helemaal niet sluw dus je ziet ze overal en ze zijn zo vrolijk.

Ik weet nog niet wanneer ik naar school ga maar ik ben wel al een aantal keer naar Rockville High geweest om allerlei papierwerk te regelen. Ik mocht mijn eigen lessen kiezen. Ik kreeg eerlijk waar een lijst met wel 100 verschillende lessen erop om uit te kiezen dus het was best lastig. Je hebt hier elke dag hetzelfde rooster en school begint om 7:25 en eindigt om ongeveer half 2. Mijn ‘classes’ zijn Honors English, NSL government, Yearbook journalism, special PE fitness (een combinatie van cheerleading en dance), photography, guitar en fundamental arts. Ik moest alleen verplicht Engels en NSL government (dat is de Amerikaanse versie van maatschappijleer) maar mijn rooster is echt geweldig. Ik heb een compleet pretpakket en ik mag fotograferen op schoolevenement en helpen het yearbook te maken van dit jaar.

Ik heb met mijn hostvader een fietstocht door Rockville gemaakt. In Amerika is fietsen echt een sport niet transport dus ik dacht dat we gewoon kalm zouden rondfietsen maar het was echt een race op een wielrenfiets. Ik moest een helm op want het verkeer hier is nogal gevaarlijk en het landschap is natuurlijk niet plat zoals in Nederland dus het was 2 uur lang berg op en berg af crossen.
Daarna heb ik met Joe en Sam mijn 11 en 9 jarige hostbroetjes ‘buiten gespeeld’ haha. Je hebt hier in Amerika een cliché dat vaders altijd met hun zoon play catch doen. Dat is gewoon overgooien met een football maar dat heb ik dus met ze gedaan. Ze hebben me ook hacky-sacky geleerd. Dat is een klein zacht balletje met zand erin die je hooghoud en dat is blijkbaar iets heel populairs hier.

Op 15 januari heb ik greatfalls bezocht met mijn hostvader en een vriendin van hem. Het zijn prachtige watervallen die in de potomac river liggen dat is de rivier die de grens tussen Maryland en Verginia maakt. Het had best veel geregend de laatste dagen en omdat de sneeuw van de dagen daarvoor was begonnen met smelten was het water heel hoog. Als het warmer is kajakken mensen van de watervallen af.

Op 17 Januari zijn we naar een Amish Market geweest. The Amish zijn een groep gelovige mensen die ‘simpel’ leven. Ze gebruiken geen technologie dus we mochten ook geen foto’s van ze maken want dat is heel onbeleeft. Ze dragen ook zelfgemaakte kleding en de Amish Market is een winkel waar ze allerlei zelfgemaakte producten verkopen. Ze mogen geen auto rijden maar ze mogen wel naar hun werk gereden worden of ze gebruiken een Amish Buggy - paard en wagens als vervoer.

Op 18 Januari vertrokken we naar New York! We zijn over verrazano narrows bridge gereden die verbind Staten Island met Manhatten en is bekend omdat elk jaar de New York Marathon daar begint. We zijn langs Coney Island gereden een kermis op het strand die je in heel veel films ziet. Toen gingen we op bezoek bij familie van mijn gastgezin die in long Island wonen. De volgende dag gingen we Manhatten in. We zijn bij Rockefeller center geweest en daar hebben we the top of the Rock beklommen. Het is een gebouw waar allerlei TV shows worden opgenomen en misschien kennen jullie de serie 30 rock die speelt zich daar af. Daarna gingen we naar FAO Schwarz een enorme speelgoed winkel die bekend staat als ‘the most expensive toy store’. We hebben rondgelopen in Central Park. Ik heb de yellow taxi’s natuurlijk gezien, de HBO studio en the Trump Tower. We zijn over Broadway naar times square gelopen dat was echt geweldig. Op times square hebben we een odditorium bezocht: Ripley’s believe it or not. Het is een soort museum met een verzameling van allerlei merkwaardigheden: ze hebben the largest collection of shrunken heads, tweekoppige koeien, vrouwen met baarden en dat soort dingen. Natuurlijk niet de echte mensen maar een soort madame Tussauds versie. De gekrompen hoofden waren wel echt trouwens :/. In de avond zijn we doorgereden naar Philadelphia waar we nog meer familie hebben bezocht. Daar zijn we ook naar the Franklin institute geweest een science museum. We hebben independence hall gezien waar the constitution is getekend. Dit gebouw staat ook op de achterkant van een US $100 bill. Daar is ook the liberty bell een grote bel met een barst erin die iedereen in Amerika kent.

Ik zou morgen mijn eerste schooldag hebben maar vandaag is een sneeuwstorm begonnen. Het heeft de hele dag gesneeuwd en er is voorspeld dat er meer dan 20 cm sneeuw gaat vallen dus de scholen zijn morgen natuurlijk dicht.

Oja bij de foto's staan wat foto's van mailboxen haha. Iedereen hier heeft natuurlijk z'n persoonlijk mailbox voor het huis. De High School kinderen doen in Amerika uit verveling aan mailbox baseball of mailboxing. Ze rijden dan met een auto langs de mailboxes en slaan ze met een baseball bat vandaar dat die ene mailbox er zo in elkaar geslagen uitziet. Ik had het al op TV gezien dus ik vond het wel grappig dat het hier echt heel veel voorkomt. En mijn gastgezin vertelde me dat met halloween de High School kinderen ook de huizen inpakken met wc papier en ze bekogelen met eieren.

Food Summary (ja serieus):
Ik heb snoep gegeten van pepperidge farm (van de 9gag meme).
Gedronken uit de drinking foutains natuurlijk. Die staan niet alleen in de High Schools maar in elk openbaar gebouw.
peanutbutter and Jelly Sandwiches wat echt verrassend lekker is!
Hotdogs: als lunch, als avondeten, en jaja vers van een New York hotdog kraam
Hot cocao met marshmellows (take that Hercules)
Burrito’s in een mexicaans restaurant wat chipotle heet
Chocolate chip cookies (als je ze niet eet met een glas melk erbij doe je het verkeerd haha)
Ze kennen hier geen lipton ice tea dus toen ik om ice tea vroeg kreeg ik letterlijk iced tea.
Waffles - dat is hier een heel normaal ontbijt en we hebben tientallen bevroren wafels in de koelkast liggen hier die je toast en dat is dan je ontbijt.
Philly cheese steak the official dish of Philadelphia
Pretzels ook in Philadelphia
Chocolate chip pancakes in een echte American diner
Een echte greasy New York pizza in New York! En ik weet nu ook hoe je hem echt New York stijl moet eten ;)
Whoopie pie - Een ontzettend zoet Amish toetje van de Amish Market
Bagels van de bagel factory store
Drive thru dinners - ik heb deze maand in totaal vaker avondeten in de auto gehad dan in de rest van mijn leven

  • 22 Januari 2014 - 13:05

    Linda:

    Hoi Lieverd,

    Geen wonder dat je geen tijd had om te bloggen. Wat heb je al veel gedaan en gezien. Leuk hoor.

    Heel veel plezier met je 'pretpakket' op school. En als je terugkomt benoem ik je tot officiële familiefotograaf. Ik trek me daarna terug. Sta ik ook eens op familiekiekjes ;-)

    Heel veel liefs en een dikke knuffel, mama

  • 22 Januari 2014 - 19:40

    Alyssa:

    Heee Lau!
    Super leuk, eindelijk weer een verslag! Dat van de bioscoop is echt heel grappighahahah :')
    Echt super veel leuke dingen al gedaan dus, maar volgens mij is elk klein ding dat je doet leuk! en lol, dat eten in de auto ;p gezellig!

    Ik merk wel dat je nederlands achteruit gaat hoor.... haha in ruil voor een amerikaans accent...? Heb je die al?
    Ik ben benieuwd hoe het op je school wordt!! Hopelijk kun je snel naar school, want de edoeling wast highschool in america ;pp


    xxxx


  • 22 Januari 2014 - 19:48

    Linda:

    Trouwens: peanutbutter and Jelly Sandwiches wat echt verrassend lekker is!

    Huh!!!! Lust jij nu ook pindakaas? :(

    mama

  • 22 Januari 2014 - 19:58

    Lynn:

    Hee lieve lau,

    Zo leuk om te lezen hoe leuk je het daar hebt. Je doet me een beetje denken aan jenna van akward met je blog haha. Altijd gedacht dat niet alles zo is als in films maar wel dus echt super cool. Nog heel veel plezier daar zal vast wel lukken met al die leuke dingen die je doet. Ik ben heel benieuwd hoe het op school gaat zijn maar dat horen we vast nog wel van je.

    Heel veel liefs Lynn xx

  • 23 Januari 2014 - 16:52

    Liz:

    AAAAAAAH LAU! Hoe geweldig is jouw leven daar! Omg hahah en in NY en overal wowowow! Hier wordt het ook steeds kouder, maar zooo koud, wow. En je food summary omg geweldig!Je hebt al zooo veel gedaan in zo'n korte tijd ! Ik zag op fb dat je nu naar school gaat, te vet en je rooster! wij hebben net ook onze roosters gekregen, en het is echt nieeeeet zo'n feestje. Iedereen wil jouw rooster wil haha:)
    Nog veel plezier lauuuutje xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 26 Januari 2014 - 21:04

    Nikki:

    Omg je bent gewoon in New York geweest !!!! WAAUUW!!
    Ben ook wel benieuwd hoe het op school gaat worden, ws echt heel vet!!


    xxxxx

  • 04 April 2014 - 09:57

    Marloes Van Lieshout (Je Hollandse Buuf ;-) ):

    Hee die Laura,

    Wat een geweldig avontuur beleef jij daar aan de andere kant van onze bol!
    Echt superleuk! En wat beleef jij veel in zo'n korte tijd! Leuke blog, leuk om te lezen!
    Als je weer terug bent in ons kleine kikkerlandje, uiteraard als je weer een beetje gewent bent, moet je Mees maar eens een paar van die "echt Amerikaanse" spelletjes leren, dat zal hij zeker erg leuk vinden! Voor nu in ieder geval nog heel veel plezier daar en ook wij zijn benieuwd naar de rest van jouw verhalen en avonturen!
    Lieve Laura, HAVE A LOT OF FUN!!!

    Groetjes,
    Marloes, Yf, Niek en vooral Mees XxX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1164
Totaal aantal bezoekers 8939

Voorgaande reizen:

28 December 2013 - 07 Juni 2014

A high school story

Landen bezocht: